Първият в страната автомат за пресоване на пластмасови бутилки беше монтиран в пловдивското основно училище „Алеко Константинов“. Инициативата е част от образователната кампания „Дай PEТ”, чиято цел е да мотивира малките ученици да осъзнаят важността от опазването на околната среда. Само за два дни децата в училището предадоха 15 килограма пластмасови бутилки.
Идеята на неправителствената организация „Раунд Тейбъл 3“ – Пловдив и Клуб 41, била приета с ентусиазъм от директора на училище „Алеко Константинов“ Красимир Ангелов. Така първият вендинг автомат за пресоване на пластмасови шишета вече е факт в коридора на училището, а край него непрекъснато се тълпят деца, за които машината се превърна в атракция.
„Децата с огромен ентусиазъм го посрещнаха, но това предварително имаше доста сериозна работа, тепърва се напасва и организацията, тъй като има и състезателен характер, тези които най-много бутилки съберат, на практика ще получат и награда, а тя също е работа“, обясни директорът.
Ръководството на училището от доста време се опитва да прилага екологично възпитание. Повече от година и половина тук хартията се събира разделно. „Ако тези бутилки трябваше да се събират в нормалния им вид, щяха да запълнят коридора“, поясни Ангелов.
След като пуснат бутилка в автомата, децата получават касов бон, с който участват в състезанието. Победителите ще отидат на екскурзия сред природата и ще почистят природна местност от отпадъци. Със събраните от предадените бутилки средства, ще бъдат закупени фиданки за засаждане на горичка или алея с дървета.
Антоанета Калоферова от „Раунд Тейбъл 3“ е бивш възпитаник на училището и е щастлива, че е помогнала децата да имат отношение към природата. По думите й автоматът събира до 900 бутилки, които представляват между 20 и 30 килограма пластмаса в зависимост от вида бутилки.
Организаторите не са очаквали количеството пластмаса, което вече е събрано – 15 килограма само за ден и половина. А от цялата еуфория в училище има и друга полза – децата се надпреварват да пият вода, за да могат да предават бутилките и това е полезно за тях.
Кампанията се нарича „Дай РЕТ“, като свързва известната жаргонна фраза и съкращението за полиестери. Целта е тя да навлезе в още учебни заведения в Пловдив, като до края на годината автомат ще има в още едно училище.