„Материали, необходими в консервационно – реставрационните процеси, извършвани в ателието по реставрация на Градска художествена галерия – Пловдив“
Всекидневно реставраторите на Градска художествена галерия – Пловдив извършват различни специализирани дейности за поддържане в добро състояние на нейния огромен фонд, достигащ 8000 художествени произведения. Това изисква голям финансов ресурс за осигуряване на качествени материали, уреди и обзавеждане. Служителите спечелиха ново финансиране от Министерството на културата в размер на близо 15 000 (14 938) лева, като защитиха проекта „Материали, необходими в консервационно – реставрационните процеси, извършвани в ателието по реставрация на Градска художествена галерия – Пловдив“.
С осигурените средства се закупиха различни по вид и предназначение хартии, картони и фолио. Благодарение на прозрачното фолио Beva 371 film могат за бъдат паспартирани за изложби оригинални рисунки и графики, някои от които са на повече от 100 години, по безопасен за тях начин. Този филм е обратим и не оставя следи по хартията. А при рамкирането им графичните произведения се затварят с архивен гофриран картон или с подложен картон, които гарантират добра защита на техинте гърбове. Дебелината на картона се подбира спрямо конкретния формат на оригинала.
Tyvek 1442Rе хартия с изключителна здравина, която същевременно позволява на произведенията, обвити в нея, да дишат. Това я прави незаменима при опаковането на вече реставрираните картини, като ги предпазва от прах и външни въздействия. Закупени са рула в две различни ширини.
За лепене и приглаждане на малки участъци на творба в реставрация се използва каутер „Conservation Iron“ – специализирана малка ютийка с различни накрайници, чиито размер и вид осигуряват голяма прецизност.
При така наречения ивичен дублаж на картина (възстановка на участък с липсващо платно) се подбира материал с възможно най-близка дебелина и структура до тази на оригиналното. Благодарението на финансирането ателието е снабдено с качествени ленени платна с различна дебелина и структура. Осигурена е и японска хартия, която във всяка подобна дейност има голямо приложение. При картини с едри люпежи по живописта е необходимо облепване с японска хартия за безопасното транспортиране на произведението. Прилага се също при укрепване на живописния слой, както и при реставрирането на рисунки и графики. При всеки конкретен случай се подбира подходящата японска хартия.
Съхраняването на изкуство върху хартия винаги е предизвикателство за специалистите. Те използват Bookkeeper за деацидификация – разтвор, който безопасно неутрализира киселинността и удължава живота на хартията. С него се обработват по-ценни и стари произведения от фонд „Графика“, за да бъде забавен процесът на тяхното стареене. Осигурени са също: водоразтворимо акрилно лепило ,,Lascaux 498 HV – 20X” за лепене на платна при ивичен дублаж или за залепване на по-твърди люспи от живописта, както и Paraloid B-72 – базова смола, която реставраторите използват с различни цели: при лакове, укрепващи разтвори, лепила. Обогатена и допълнена е колекцията от качествени пигменти, с които се приготвят бои за ретуши. А за съхранение на материалите и инструментите са купени различни по вид метални шкафове.