Доц. д-р Теофана Гайдарова: Кандидат-студентите масово са неграмотни

Teofana Gaydarova

Завършващите средно образование са масово неграмотни. Някои от тях дори не могат да преписват текст правилно. Това е мнението на доц. д-р Теофана Гайдарова, преподавател по български език в ПУ „Паисий Хилендарски“ и председател на изпитната комисия в предварителния изпит по български език за тазгодишната кандидатстудентска кампания. Доказателство за това са „постиженията“ на някои от кандидат-висшистите, явили се на предварителните изпити тази година.

„На изпита ние даваме два текста от по 20-25 реда, в единия от които кандидат-студентите трябва да поправят правописните грешки, а в другия – да поставят липсващите пунктуационни знаци. Забелязвам, че част от кандидатите не могат дори да препишат текста вярно. Т.е. не умения за писане, но и умения за преписване нямат“, обясни пред DCNEWS доц. Гайдарова.

На кандидатстудентския изпит в университета веднага се изнася скалата, по която се оценяват явяващите се.  Преподавателката признава, че дори и тази скала е претърпяла големи промени през последните 20 години. „Ако преди пишехме за 9 грешки двойка, сега пишем петица. Същото не може да се каже за зрелостните изпити, тоест по отношение на скалата за тях няма яснота. Моето подозрение е, че критериите при матурите са трансформират, след като излязат точките, и се прави някаква уравниловка. Ясно е, че всяко поколение не прилича на предишното и стандартите се променят, но все пак трябва да има определени критерии“, предполага тя. И смята, че на матурите за 23 точки да се пише тройка, противоречи на всякакви международни стандарти. А и матуритетните въпроси с всяка година стават по-лесни, което също е шокиращо.

„Според световните изисквания, за да имаш положителен резултат, трябва да постигнеш около 60 точки от 100. А у нас за 70 точки се пише 5,11 – т.е., ако абитуриентът не е създал текст по 41. задача на матурата, може да има 5,11. Излиза, че ако си купите матурата, може да получите много добра оценка, без да сте написали нито дума от текста, дори заглавието! Как може за 77 точки да се пише отличен? Мисля, че това не е нормално и критериите за оценка трябва да се променят“, убедена е Теофана Гайдарова.

Според нея особено след катастрофалните резултати на тазгодишните зрелостни изпити вече е ясно, че проблемите в обучението по български език в средното училище са много по-дълбоки. „Не ме учудват резултатите от матурите, защото, ако тръгнем от образователните програми, минем през учебниците и стигнем до начина на преподаване и възприемане на материала в доста от учебните заведения, няма как да очакваме по-добър резултат“, смята преподавателката. Тя е на мнение, че учебните програми се правят на парче. „В момента има нова учебна програма и нови учебници само за пети клас. Според мен трябва да има система какво ще се учи по български език от първи до дванадесети клас. Такова нещо обаче няма, защото програмите са представят на парче от МОН“, обяснява експертът.

Според нея децата не могат да разберат учебния материал, тъй като е много сложно написан за тях. А зрелостниците и кандидат-студентите допускат най-елементарни правописни грешки. Доста от тях бъркат кога се пише „в“ и „във“, „с“ и „със“. Не им е ясно кога се използват главни букви, кога думите се пишат слято, полуслято и разделно, не са овладели пунктуационните правила. Чести  грешки в правописа са свързани с използването на гласните о/у, е/и, а/ъ и с правописа на съгласните. Греши се при употребата  на  двойните съгласни и при пренасянето на части от думите на нов ред.

Оказва се, че бъдещите висшисти се затрудняват също при съставянето на текстове (това кореспондира и със затрудненията на зрелостниците). Причина за това е лошата организация за усвояване на материала в училище, както и липсата на качествени учебни програми, достатъчно диктовки, достатъчен брой часове за писане на текстове и писмени домашни за съставяне на текст, смята доц. Гайдарова.

„Според мен изучаването на родния език е най-важният предмет в училище от първи до дванадесети клас. От първи до седми клас има отделни часове по български език. Но в горния курс се залага основно на литературата, тъй като материалът е толкова обширен, че учителите нямат време да го предадат. В средния курс преобладават уроците за нови знания и почти няма часове за упражнения. А как ще учиш език без постоянни и системни упражнения?! Доколкото ми е известно, в новите програми ще има повече часове за упражнения, но докато се реализират те, колко поколения ще се осакатят?“, чуди се университетската преподавателка.

Тя е категорична, че трябва да има задължителна матура единствено по български език, а литературата да мине към избираемите предмети за матура. А също, че трябва да се преосмисли системата за оценяване и да се внуши,  че правописът и пунктуацията, правоговорът са неотделима част от културата на един човек, от неговата лична и обществена дисциплина.

Но най-важно според нея е учебниците да бъдат написани за ученици, а не за учители и университетски преподаватели.

„Винаги давам един и същ пример за това, че все повече хора говорят на високо специализиран език или говорят, без да влагат смисъл в изказванията си. Нашето образование и животът ни в момента приличат повече на въпросите, които Кириак Стефчов задава на ученичките на изпита в „Под игото“, а не на въпросите на Бойчо Огнянов“, казва в заключение доц. Теофана Гайдарова.

Даниела Добрева

Даниела Добрева следи новините от Пловдив, Асеновград и региона

Подобни статии

Един коментар

  1. Вълчо Безстрашний написа:

    Напълно е права жената. Аз я познавам лично. Удивителен ерудит!

Top