Една американка в Пловдив: Мегън Луенбърг

megan

Запитвали ли сте се, какво прави една американка в България и по-специално в Пловдив? И защо се връща за трети път у нас? Какво я привлича у българите и какво е научила от нас?

Вече сме ви разказвали за нея – 30-годишната Мегън Луенбърг. Тя е от американския град Хътчинсън в Минесота. Разказва, че това е малък, 30-хиляден град близо до Минеаполис. Мегън е архитект и е завършила Iowa State University в Айова. Специализирала е архитектура на къщи, като това, за което са я обучавали, е да проектира всичко – от самия дом, до вътрешния дизайн.

Американка изследва панелките в „Тракия“ (СНИМКИ)

За първи път идва в България на 23 години – като доброволец от Корпуса на мира. Изпратили я в Крън. Разказва, че се чувствала доста самотна там – нямало млади хора, никакви развлечения, а зимата било много трудно. Докато обикаляла страната обаче, Мегън била впечатлена от панелните блокове. И това я мотивирало да научи повече за тях и да се върне отново.

Така кандидатства за стипендия от стипендиантската програма „Фулбрайт“ и в продължение на десет месеца проучва в Пловдив как са се променили панелките в ж.к. „Тракия“ и какви социални взаимоотношения създават обитателите им.

След завършване на изследването й, донорите от фондация „Фулбрайт“ публикували част от резултатите, но тя се надява скоро да има достатъчно време, за да напише и публикува нещо по-голямо.

„Оказа се, че не съм разбрала колко огромна е темата с панелките. Моята цел в самото начало беше да разбера дали архитектът може да използва методите на антропологията, за да разбере как живеят хората и как това може да бъде използвано в дизайна. И как хората, които живеят в панелките разбират архитектурата. А също да обединя всичко това, да видя разликата в мненията и какво архитектите могат да научат за това“, обяснява Мегън.

Това я мотивирало да се върне за трети път. Отново в Пловдив. Сега продължава да работи заедно с фондация „ЕДНО“ и в момента е куратор на основната изложба от архитектурния фестивал ONE ARCHITECTURE WEEK. В основата на тази изложба е именно нейното изследване, а също как може да се промени квартал като „Тракия“.

Мегън разказва, че докато проучвала панелките, установила, че всъщност в тях има много политика. Разказва, че след войната соц лагерът наложил строителството на панелни блокове, но те не идвали толкова от Съветския съюз, макар че там тази тенденция е силно изразена.

„Панелките не са от социализма. Те идват от Запада и от модернизма. Първоначално те са били развити в Чехия, защото тогава за хората, участвали в индустриализацията и колективизацията, не е имало достатъчно квартири. И затова са били направени такива жилища“, пояснява младата архитектка. По думите й в Америка след войната се изграждали съвсем други постройки – еднотипни дървени къщички, тъй като там имало много голямо жилищно пространство. За да има за всеки място и двор. „Различни са вижданията на архитектите“, свива рамене тя.

Американката знае от предишните си посещения тук, че българите са традиционалисти. И че трудно възприемат по-модерните схващания в архитектурата. Но се чуди защо при целия ни консерватизъм, тук се строят и много странни и дори грозни сгради, нямащи нищо общо с традиционните градски постройки.

„Не ми е ясно, защо се бута един склад, който е архитектурен паметник,  за да се сложи някаква грозна, безмислена стъклена сграда? Каква връзка има това с България? Може би ще има шопска салата вътре – това ще е най-голямата връзка с България? Това е жалко!“, категорична е Мегън. И смята, че се дължи на това, че никой не гледа контекста – не само с другите сгради, но също с културата и социологията.

Младата жена е много впечатлена от чувството за дом на българите. Разказва, че в САЩ и Западна Европа да имаш собствена къща не е толкова важно. И именно това е залегнало в проучването й. В него е отразен фактът, че докато в другите социалистически държави частната собственост върху панелките е едва 20%, тук е около 80%.  „Знам, че България е била много близка с СССР, но тук, когато са се строяли панелките, много умно са ги пуснали за продажба на хората, които живеят в тях.“, обяснява американката. И подчертава, че тогава изключително правилно са отчели народопсихологията на българина в тази област.

„За българите е важно жилището да е ТЯХНО“, натъртва Мегън.  И допълва, че собствениците показват това, като променят фасадата – боядисват я или я остъкляват.

След поредния й проект – кураторството на изложбата на архитектурния фестивал, Мегън обмисля да си купи апартамент в Пловдив. „Аз винаги ще имам връзка с България“, подчертава тя. Харесва й това, че България е малка държава – колкото един малък щат в САЩ, но пък е много богата. „Има планина, море, Долина на розите, четири различни сезона, чушки, домати… И хората – те са уникално гостоприемни. Традициите ви още са тук, не са забравени. Хората си правят ракийка, сиренце, зимнина и това е важно за тях. Те знаят  как да правят всичко, всеки е майстор на всичко. Обичам тези отношения!“, пояснява американката.

Тя разказва, че докато била в Крън, местните хора я питали редовно: „Мегън, какво правиш тук?“. Отговаряла им, че иска да се научи да прави ракия и сирене.  те се чудели защо, след като няма нужда от това. Твърди, че това е яко. И че ако някога се върне в САЩ, ще пренесе тези традиции.

„Хората, които  са на моята възраст в САЩ, се връщат към земята. Искаме всичко да е органично. Ако дойдат тук, за тях всичко това ще е уникално и ще искат да се научат“, посочва младата жена.

Обяснява, че е станала архитект, защото искала да промени еднотипността на жилищата в Щатите. Като малка дори си правела дървени къщички в близката гора за себе си и за приятелите си. Смята да се занимава един ден с архитектура, но още не е сигурна къде – дали в родината си, в Пловдив или в Италия. Защо в Италия? Ами защото приятелят й е италианец. Запознала се с него тук, в Пловдив, където той бил по европроект за два месеца. Роберто е от Източна Италия и живее в селище близо до Анкона.

Мегън все още не е решила къде ще живее. Харесва й мобилността и многообразието в различните държави. Но Пловдив я привлича и я кара да бъде по-артистична. Категорична е, че от българите е приела желанието ни да правим всичко сами. И също се опитва да прави нещата сама.

 

 

DC News

Сайт за новините от Пловдив, Асеновград и региона - събитията от деня в реално време.

Подобни статии

Top