Жива легенда на българския парашутизъм издялка 460 самолета в Пловдив (СНИМКИ)

самолети (5)

Ако сте от Пловдив или поне няколко пъти сте се разхождали из Стария град в слънчеви и топли дни, то няма как да не сте го срещали. Винаги на едно и също място, вглъбен в работата си и с усмивка на лице, 88-годишният Киро Киров вече близо 30 години майстори дървени модели на самолети само с помощта на джобното си ножче.

Оказа се, че съм късметлийка, тъй като до последно днес майсторът не е имал намерение да излиза на мястото, където сме свикнали да го виждаме –  зида над панорамната площадка на ул. „Съборна“. След като е чакал на опашка за транспортна карта, Киро Киров решава все пак да се възползва от хубавото време, а и да изкара някой лев от продажбата на дървени самолетчета.

„Софиянци се заглеждат и купуват най-много, но днес е вторник и ги няма. Идват само в петък, събота и неделя“, бърза да ми обясни причината за спокойния следобед майсторът. След което оставя ножчето, с което дялка последния си засега модел и започва да разказва най-интересните моменти от живота си.

Киро Киров е роден 1927 година и голяма част от живота му е минала във въздуха. Известен парашутист на младини, по-късно той става инструктор по парашутизъм и обучава стотици хора. Общо има 1300 скока, два лични медала от световни първенства и много отборни отличия. Определя тези години, като за златното време на българския парашутизъм.

Макар да не е роден в Пловдив, Киро вече толкова се е сраснал с града под тепетата, че го чувства като свое родно място. Появил се е на бял свят в Радомир, но професията му го е превела през цялата страна. Той е обучен безмоторен летец и е избран да бъде сред първите цивилни пилоти в страната.

Страстта му към небето намира израз в дървените самолетчета, които прави вече 30 години. В началото започва да възпроизвежда с точност до милиметър и мащаб 1:100 самолетите, от които е скачал. После обаче разширил „производството“и днес има колекция от 460 модела от над 20 държави.

Колекцията включва модел на най-скъпия самолет в света – B2, който струва около 2 милиарда долара. Има и копие на аероплана, с който загива Антоан дьо Сент-Екзюпери. Сред копията на летателните машини може да се види и единственият останал фашистки самолет, наречен „акулата“.

Направата на един модел отнема около 5-6 часа, а най-подходящата дървесина е от липа и топола. Лепилото е от слюда и чист ацетон, а след като самолетчето е готово задължително се запечатва с лак. „Дори да имам грешка някъде, то тя е не повече от 1%, тоест на всеки 100 мм, имам най-много 1 мм отклонение“, обяснява майсторът.

Със себе си Киро винаги носи малко албумче със снимки от последните няколко години, където може да види пълната му колекция изложена през април 2007 г. в общината на Стара Загора.

Киро Киров казва, че е готов да се раздели с колекцията си от самолети при условие, че някой му предложи цената от 100 000 евро. „Все пак никъде няма подобно нещо“, мотивира се майсторът. Едно време той просто е подарявал произведенията си, но финансовата криза го е принудила да започне да ги продава на различни цени в зависимост от размера им.

„От 30 години правя моделите и съм сигурен, че в целия свят няма подобна колекция, ако някой ми намери втора такава, ще му подаря моята на драго сърце“, добавя Киров. След това ми показва моделите, с които най-много се гордее –  няколко Месершмита, триплани, обяснява подробно и за машини, използвани още преди раждането му.

Сред най-известните хора, на които е подарявал свои произведения са Симеон Сакскобургготски, Бойко Борисов и Сергей Станишев. Срещата му със Симеон Втори е била именно в Стария град по време на визитата на бившия министър-председател.

„След него имаше цяла делегация, но аз успях да го спра, да му подаря самолетче. Казах му също, че когато той се роди, аз бях на 10 години и тогава ни повишиха оценките в училище“, спомня си Киро.

Не толкова приятни са спомените от срещата му със сегашния премиер Бойко Борисов. Майсторът с горчивина разказва как на Пловдивското летище преди няколко години е подарил модел на аероплан на Борисов, а той е наредил на охраната да му го плати. „Когато давам нещо от сърце, аз не искам пари,“ лаконичен бил Киро.

Сбогувам се живата легенда на българската авиация с обещанието скоро да се видим отново, за да ми покаже и новите модели. А дотогава взаимно си пожелаваме здраве и спорна работа.

 

 

Петя Терзийска

Петя Терзийска следи новините от Пловдив, Асеновград и региона

Подобни статии

Top