Кметът на „Централен“: Правим още 700 паркоместа, няма да са в Синята зона

Stamenov

Кметът на район „Централен“ Георги Стаменов е роден на 28 май 1980 година в Пловдив. Завършил е „Счетоводство и контрол“ и „Финанси“ в УНСС. Преди да стане кмет е имал семеен бизнес. В предишния мандат бе общински съветник от ГЕРБ. Семеен, с две деца.

Г-н Стаменов, вие сте в района от два месеца и половина. Какво беше свършено през тези месеци?

– Може би едно от най-важните неща, които свършихме, беше довършването на проекта, който беше възложен от голяма община за четирите детски площадки. Въведохме ги в експлоатация, за да може гражданите на „Централен“, които са в съответните зони, да си ги ползват. Успоредно с това направихме пълен оглед на осветлението на улиците, за да знаем къде е необходима подмяна на неработещото и къде трябва да се изгради ново. Успяхме във всички детски градини и училища да изрежем опасните дървета или клони, за да сме сигурни, че при по-сериозен сняг няма да имаме проблеми. Правим и различни вътрешни проекти къде може да се направят нови паркоместа.

Обявихте, че ще премахнете металните и бетонни гаражи, за да се отворят повече паркоместа. Откога ще започне премахването им и ще се изграждат ли нови паркинги? Ще влязат ли те в обхвата на „Синята зона“?

– Анализът, който направихме показа, че в момента при съществуващи около 850-900 гаражни клетки, при премахването им, ще се освободят още около 300 паркоместа, т.е. реалните паркоместа ще бъдет около 1200. Този проект ще се опитаме да го осъществим за две години поетапно, тъй като е свързан с финансов ресурс. Идеята е след премахване на гаражите, да се преасфалтира или да се направи друг тип трайна настилка, да се облагородят градинките и да се изгради осветление, за да се знае, че сме реновирали цялата зона. Ясно ще се дефинира къде са местата за паркиране и къде са местата за отдих. В някои райони има шофьори, които са превзели градинките и са ги превърнали в незаконни паркинги. Там с живущите се обсъждат варианти, дали да останат градинките – или да станат паркинги. Защото няма смисъл да поддържаме градинки, които ще се тъпчат от коли. По-добре да се направи паркинг, за да е цивилизовано, а там, където са кътовете за отдих и почивка, да впрегнем всички сили, за да станат приятни за хората.

Откъде ще започнете?

– Първата зона, от която ще започнем, е карето между бул. „Марица“, бул. „Христо Ботев“, „Васил Априлов“ и „Цар Борис III Обединител“. В него има 77 гаражи, които са ситуирани на три места – на „Данаил Николаев“, до Пловдивския университет и в района на УХТ. Това е почти целия център. Тъй като в центъра са малко гаражите, искаме първо да покажем какво смятаме да направим, за да знаят гражданите от по-широкия център, че идеята ни  не е да им развалим комфорта, а пред техния дом да направим възможно паркирането и зелените площи да са достъпни, приятни за използване и за гледане. Всички искаме да е по-красиво и приятно.

- Кога ще започнете?

– Най-вероятно през март или април, когато се стопли. В момента проектираме, за да може да имаме готовност с проекти. След като се гласува бюджета и видим с какви средства ще разполагаме за всеки проект, ще започнем осъществяването. Предварително собствениците на тези гаражи ще бъдат уведомени, за да може да си ги преместят или продадат. Защото това са съоръжения, които са тяхна собственост.

- Тези нови паркоместа ще влязат ли в Синята зона?

– Не. Там паркирането ще бъде безплатно. Обсъжда се вариант всеки, който желае пред дома си, да има сигурно паркомясто, да има възможност да си плати абонамент, който ще струва около 15 лв. на месец, а това е около 50 ст. на ден, т.е. наполовина на таксата за гараж. Но след като някой получи това право и на паркомястото бъде изписан номера на автомобила му, с чиста съвест ще може да извика паяк, ако някой му заеме мястото. Няма да слагаме антипаркинг устройства, тъй като от естетическа гледна точка не са добри. Освен това те пречат на пешеходци и шофьори, които често забравят за тях и си увреждат ходовата част на колата. Има далеч по-ефективни начини за контрол от това да слагаме антипаркинг съоръжения навсякъде. При една по-стриктна организация на репатрирането, може да се мине и без тях. Така самите ние ще се дисциплинираме, че там, където някой си е направил труда и си плаща таксата, не може да се паркира безразборно. А това ще прекрати и редовните спорове между съседи: „Ти защо ми спря на паркомястото?“. Местата са общи, на всички, но ако някой плаща такса, тогава е негово. Тази такса обаче ще бъде по желание.

В разговорите с домоуправителите и гражданите, приветстват идеята. Първо, че от естетична гледна точка ще е много по-добре, второ – от хигиенна гледна точка – също. За съжаление тези клетки са един вид паравани през нощта и се използват за тоалетни. Хората от първите етажи са най-потърпевши, защото всички миризми идват при тях. Освен това създават условия за престъпност. Смятаме, че с изграждането на нови паркоместа и премахването на гаражните клетки, може поне с около 600 до 700 да се увеличат паркоместата в центъра.

- Това няма ли да попречи на бюджета на района, защото все пак от гаражи влизат средства?

– Ще  попречи, но все пак всеки един от управленския екип на Пловдив може да прецени, дали лишавайки се от този приход, който е около 250 хиляди лева на година за „Централен“, сме склонни да преглътнем гледката на тези гаражи, при положение, че през 2019 година сме Европейска столица на културата. Това ли ще ни бъде визията, която искаме да покажем на гостите на града? Да, един приход няма да го има вече, ще има и голям разход за обособяването на тези паркоместа. Но от гледна точка на удобството на гражданите и визията на района, Пловдив, със своя бюджет, може да си позволи този ресурс да не го получава.

Очаквайте утре втора част на интервюто на DCNEWS с кмета на район „Централен“ Георги Стаменов. Какви са приоритетите за развитие на района през тази година, кои улици ще бъдат ремонтирани, какви проекти ще бъдат реализирани, четете утре в DCNEWS! 

 

DC News

Сайт за новините от Пловдив, Асеновград и региона - събитията от деня в реално време.

Подобни статии

Top