Лицата на пловдивския куклен театър: В ателието за кукли с Ели и Гери

123

В рубриката ни „Лицата на пловдивския куклен театър“ ще ви представим дамите, на чиито крехки плещи лежи целият процес на изработка на всяка една кукла, която оживява на сцената. Елица и Гергана ни посрещнаха с усмивка в ателието си в сградата на театъра и ни разказаха подробно какво е да си художник на кукли и декор в любимото място на малките и големи почитатели на изкуството.

Елица Маринова е от Пловдив и вече 8 години е част от екипа на театъра. Следвала е „Сценични кадри“ и малко след като завършва, нейна преподавателка я насочва към кукления театър, където тогава има свободно място. Ели е изключително признателна на Джина Петкова, която е първата й преподавателка по сценография , благодарение на която се насочва към професията.

Младата дама си спомня, че конкуренцията на конкурса тогава не е била голяма, тъй като младите творци търсели работа, която да им носи стабилни доходи, а в театралните среди заплатите са доста ниски.

Въпреки скромното заплащане, Елица споделя, че не би заменила професията си, тъй като тук има възможността да работи с професионалисти, които имат много и различни идеи. Харесва й, че всеки ден прави нещо различно и по този начин дава пълна свобода на въображението си.

Последното предизвикателство пред Ели е да направи маска, която наподобява ръка с много стави . Отнема й два дни, за да нареже, оформи и сглоби пенополиетиленовото въже, така че то да добие желаната форма. Сега остава ръката да бъде покрита с дунапрен и облечена в плат, за да бъде готова за сцената.

Най-трудно е било да се измисли как ръката да се движи, но благодарение на креативността и опита си, Ели успява да сглоби многобройните стави в един цялостен организъм.

Гергана Стаматова е завършила „Технология на облеклото“ в гимназията, а след това и Академията за музикално, танцово и изобразително изкуство в Пловдив. Димитър Воденичаров, който е неин ръководител в АМТИИ, я кани да направят заедно преди година и половина мултимедията към спектакъла за възрастни „Великденско вино“ и така тя попада в екипа на кукления театър.

Гери е завършила магистратура „Дигитална сценография и анимация“ и понякога разработва и плакатите за постановките. Тя предпочита да създава костюмите, докато Ели се чувства по-сигурна в пластиката и по този начин двете взаимно се допълват. Допитват се една до друга и си дават идеи, но до този момент никога не са имали повод за спор.

Преди подготовката  за всяко представление Елица и Гергана правят подробен план на целия работен процес. Изчислява се времето за изработка на куклите, нужните материали, обикалят се магазините в търсене на най-подходящите принадлежности и чак тогава започва работата в ателието.

В момента в театъра се кроят костюми на плъхове, на които Ели ще измайстори ръцете, а Гери ще направи телата. Истинско удоволствие е да се наблюдава как двете момичета досущ като работливи пчелички неуморно осъществяват както своите, така и идеите на режисьорите и сценографите.

Елица споделя, че не би заминала да работи в чужбина, въпреки че там трудът на художниците е много по-високо платен, отколкото у нас. В свободното си време обича да чете книги, да ходи на театър и кино, като няма любими жанрове.

Амбицията на Гери е да трупа опит и се развива в областта на сценографията. Възхищава се на колежката си, която от парче дунапрен създава истински 3D скулптури и шеговито я нарича „3D принтер“.

В ателието на двете художнички често идват групи от деца, които се интересуват как всъщност се правят кукли и как след това „оживяват“ на сцената. Малчуганите са много щастливи, когато имат позволение да пипнат и да се снимат с любимците си от пиесите и винаги имат много въпроси.

Художничките споделят,че нямат любими кукли, както и любим спектакъл. Най-любопитни са им нещата, които са им най-сложни, но винаги намират начин да се справят с всяко предизвикателство.

 

 

 

 

Петя Терзийска

Петя Терзийска следи новините от Пловдив, Асеновград и региона

Подобни статии

Top