Лицата от трупата на Пловдивския театър: Мария Генчева

мария

Поредицата  на DCNEWS.BG „Лицата от трупата на Пловдивския театър“ продължава с портрета на актрисата Мария Генчева, която с всеотдайност и отдаденост към професията си успява да спечели любовта и симпатиите на публиката.

Още като ученичка посещава самодеен състав в (ДНА) Пловдив, където се среща с актьора Никола Маринов, който по това време е ръководител на театрална школа в града под тепетата.

След гимназията, Мария решава да кандидатства във ВИТИЗ. По това време конкуренцията там е голяма, за 12 места се борят хиляди. Не успява да премине през ситото и се прибира в Пловдив. Съветват я да кандидатства в Родопския драматичен театър в Смолян, където приемат млади и обичащи театъра хора.

Това е първото й отделяне от дома, но е твърдо решена да следва мечтата си. Заминава за Смолян и комисията начело с проф. Анастас Михайлов я харесва и приема в трупата на театъра.

Първият сезон на Мария Генчева в професионален театър започва с постановката „Към пропаст“ с режисьор проф. Анастас Михайлов. В края на втория и театрален сезон в Смолян пристига режисьора Любен Гройс.

За 19-годишната Мария тази среща се оказва съдбоносна и определя категорично посоката й по отношение на театралното изкуство.

Любен Гройс я взима в постановката си „Мой бедний Марат“ от А. Н. Абрузов. Женската роля е поверена на Мария. На следващата година с Любен Гройс отново работят заедно. Предлага и сама да избере из между три камерни пиеси. За младата актриса това е сложна задача.

Мария си спомня, че е избрала първоначално „Четирите годишни времена“на Арнолд Уескър. Когато споделя предпочитанието си с режисьора, той със своята деликатност и казва, че не е готов още за тази пиеса.

Дълго време след това Мария си спомня този случай и смята, че не Любен Гройс, а тя самата не е била готова за такава роля. Започват работа заедно с актьорите Никола Пашов и Никола Боев върху пиесата „Упражнение за трима“ на Ханс Крендлесбергер.

През лятната ваканция на същата година, Мария се завръща в родния Пловдив. След няколко дни и се обаждат по телефона от театъра в Смолян и й казват, че ще трябва да играят пред комисия от ВИТИЗ. На представлението „Упражнение за трима“ присъстват трима професори и ректора.

Предлагат на Мария да отново да кандидатства във ВИТИЗ. Още през есента на същата година актрисата е приета в класа на проф. Филип Филипов и започва да учи тънкостите на професията вече като студентка.

Мария Генчева работи в Смолянския театър пет театрални сезона и пази много скъпи спомени от вълнуващи срещи с големи имена на българския театър. В края на 1979 г. актрисата се мести в младата и талантлива трупа на Пазарджишкия театър.

Актрисата работи с много известни и талантливи имена, като Николай Ламбрев, Крикор Азарян, Камен Костов, Здравко Митков. През 1981 г., в театъра пристига като художествен консултант големия режисьор Леон Даниел.

Той се запознава с продукцията на театъра и освен като консултант, започва всяка година да поставя и по един спектакъл на сцената.

Мария Генчева попада още в първото разпределение на Леон Даниел за представлението „Наградата“ на Драгомир Асенов. Оттам нататък всяка следваща година тя е част от спектаклите на режисьора.

В Пазарджик Мария Генчева има честта да участва в петте постановки, режисирани от Леон Даниел: „Жестоки игри” на Арбузов, „Пунтила и неговият слуга Мати” на Б. Брехт, „Одисей пътува към Итака” на К.Илиев, „Пейка” на Гелман, която получават националната награда за най-добър спектакъл Враца-1987г. Спектакълът „Пейка“ на Гелман, в който актрисата си партнира с Ангел Христозов, предизвиква истински бум.

Срещата с големия режисьор аткрисата среавнява с няколко завършени театрални академии и няма думи да опише преклонението си пред професионализма и таланта му.

От Пловдивския театър и отправят специална покана да репетира в”Крал Лир” на Шекспир- ролята на Корделия с режисьор Румен Чакъров.

Актрисата отказва, тъй като иска още една година да има възможност да работи заедно с Леон Даниел и да участва в „Одисей пътува към Итака“ на Константин Илиев. Едва след това тя пристига в трупата на Пловдивския театър, директор на който по това време е Богомил Стоилов.

Първата роля на Мария на пловдивска сцена е Настя в „На дъното“ на М. Горки с режисьор Руси Карабалиев. Следват редица от сложни, драматични женски образи.

Сред тях са Джени във „Всичко в градината“ на Едуард Олби с режисьор Енчо Халачев, Люси в „Опера за три гроша“ на Б. Брехт с режисьор Христо Церовски , Маршал в „Една нощ с Джейми“ с режисьор Николай Ламбрев, Младоженката в „Черна комедия“ на Питър Шафър с режисьор Асен Шопов, Турусина в „ И най-мъдрият си е малко прост” на Островски, както и един от най-сложните женски образи в световната драматургия – Маргарет в „Котка върху горещ ламаринен покрив“ на Тенеси Уилямс с режисьор Николай Ламбрев.

Друга значима роля за Мария Генчева е Сефани в „Соло дует“ на Том Кемпински, представление, в което си партнира с Георги Василев. Режисьора Леон Даниел пристига специално за тази постановка в Пловдив. Представлението се играе два сезона в камерната зала на театъра в Стария град /Арменското читалище/.

След 15 години, през 2004 г. възтановяват „Соло дует”с Леон Даниел и Георги Василев и представлението продължава своя живот в Пловдив и Народния театър в София. Леон се шегуваше и казваше, че няма такова негово представление, което да е живяло над 15 години.

Мария Генчева споделя, че с голямо удоволствие сега би приела ролята на дойката в „Ромео и Жулиета“ или на Кралицата в Хамлет. Никога не й се е искало да се откаже от актьорската професия, но заради финансовата криза в страната е мислила и за паралелно занимание. Това е много трудно тъй като сетивата и цялото внимание на твореца трябва да са насочени изцяло към сцената, споделя Мария.

Актрисата не е получавала роли в българското кино, но е участвала в няколко чужди продукции. Споделя, че целия си потенциал един артист може да разгърне единствено в театралния салон.

Любопитно е, че Мария Генчева никога не е забравяла текста си по време на представление. Дори в много случаи е помагала на колегите си, когато са обърквали думите си на сцената.

През свободното си време актрисата е със семейството си. Обича да чете, да слуша любимата си музика, да пътува и научава нови неща. Обича да се среща с хората, да ги опознава и да търси нови предизвикателства за следващите си роли.

Петя Терзийска

Петя Терзийска следи новините от Пловдив, Асеновград и региона

Подобни статии

Top