„Омагьосаният“ бори обсебването с електронна музика и 3D проекции в Пловдивска опера

Мадригална комедия в Пловдивската опера

Мадригалната комедия „Омагьосаният“ от Божидар Спасов ще бъде представена премиерно на 15 март в Пловдив. С авангардната постановка Пловдивска опера предизвиква модерната публика. „Омагьосаният” е средоточие на различни мощни артистични сили. Електронна и инструментална музика, игра на светлини и 3D проекции, танци и пеене създават виртуална, но все пак – реалност. Физически театър, в който тялото води действието – летящи, разтягащи се, изчезващи, усукващи се тела, марионетни дуели, здрачни ритуали, фолклорни видения заместват актьорското уподобяване на живота.

Историята на „Омагьосаният“, която присъства като линия и в „Доктор Фауст” от Томас Ман, е кратка: Жена омагьосва любимия си да не може да прави секс с други жени. Обзет от съмнения, той посещава публичен дом, където открива, че може да извърши акт само с неговата любима. Мъжът споделя за опасенията си с отец и жената е изгорена на клада като магьосница.

В дълбочина „Омагьосаният” се занимава с Обсебването – желанието на човек да притежава нещо или някого на всяка цена, без да си дава сметка за последствията. От друга страна, всеки сам прави избора да бъде обсебен до степен на зомбиране. „Инертността в ежедневието ни тласка да вършим едни и същи неща, по един и същи начин, а неизвестността ни плаши – предпоставка да позволим да бъдем обсебени. Нямаме право да съдим подобно житие, но се надяваме, че всеки притежава дух, воля за свобода, инициативност и индивидуалност, които могат да му помогнат да се освободи от зомбирането на фона на заобикалящия го инертен поток“, споделя режисьорът Симеон Симеонов.

Диригент на „Омагьосаният“ е Драгомир Йосифов, а в ролите ще видими Вера Гиргинова, Димитър Залиев, Пламен Кумпиков, Валерия Мирчева. Балетът на Пловдивска опера също активно участва в действието. Платсиката е на Татяна Соколова, мултимедийната сценография е дело на Валентина Бонева, костюмите са на Яна Дворецка.

„Омагьосаният“ ще се играе на Камерна сцена в Драматичен театър в Пловдив. След премиерата си авангардният спектакъл ще бъде представен на Международния фестивал „Мартенски музикални дни“ в Русе.
За Автора:
Божидар Спасов е роден през 1949 в София, завършва Московската консерватория в класовете по композиция на Николай Сиделников и музикознание на Юрий Холопов. До 1990 година работи в БНР, ДМА, Пловдивската музикална академия и в БАН. Основател и ръководител на семинара по съвременни композиционни техники в ДМА – алтернативен център на напредничавите и несклонни към конюнктурно поведение млади музиканти от 80-те години на ХХ в.

Тук негови студенти са били Боян Воденичаров, Михаил Големинов, Георги Арнаудов1 Емил Мирчев, Андриан Первазов, Иван Стоянов, Цветана Иванова, Драгомир Йосифов. Всяка премиера на Божидар Спасов раздвижва българското музикантство.

Заедно с това неговата международна популярност също расте – участия в Дармщад, Франкфурт на Майн, Берлин, Лайпциг, Витен, Мюнхен, Москва, Братислава, изпълнения и поръчки от най-престижни форуми за нова музика, контакти с някои от най-големите фигури на съвременния музикален свят, ежегодни участия като теоретик на музиколожките конференции по време на знаменития Залцбургски фестивал, множество творчески стипендии.

След 1990, Божидар Спасов живее и работи в Германия. В момента е доцент по оркестрация и теория във Висшето училище за музика и сценични изкуства в Есен. Автор е на издателство Ricordi – факт, който говори за композиторското му ниво. Сътрудник е на Центъра за изкуство и медии (ZKM) в Карлсруе, където създава множество мултимедийни творби, получили значително признание и разпространение.

DC News

Сайт за новините от Пловдив, Асеновград и региона - събитията от деня в реално време.

Подобни статии

Top