Смисълът на коледните подаръци

christmaspres

За Коледа подаряваме подаръци на най-близките си и любими хора. Всяка година отделяме все повече и повече пари за дарове и обръщаме все повече внимание на материалното.

Едно време нашите баби и дядовци също са си разменяли подаръци, без да харчат стотици левове за скъпи и лъскави предмети. Всъщност, ако нещо се е разменяло между близки и познати, то са били предмети със символичен характер, например орехи или клонки от вечнозелени дървета.

Знаете ли обаче от къде идва тази традиция с подаръците и какво символизира тя?

Християните виждат в размяната на подаръци символа на тримата влъхви, които поднасят дарове на малкия Исус. В Новия завет е описано как те даряват новородения спасител със злато, тамян и миро.

Библията не посочва изрично датата, на която е роден Исус, но много теолози допускат, че е роден през пролетта. Църковните водачи обаче са изместили датата на 25-ти декември и са заели някои от традиционните за езичниците ритуали – като размяната на подаръци.

През годините обаче размяната на Коледни подаръци се превръща в много печеливш бизнес.

През 1904 година една от авторките в американското списание „Харпърс базар“ написала статия, в която критикувала ширещия се комерсиализъм на празника. „Преди 25 години Коледа не беше бремето, което е сега“, пише Маргарет Деланд. „Имаше по-малко пазарлъци и мерене, по-малко танто за танто, по-малко физическа умора, по-малко износване на душата и най-вече – по-малко боклук“.

Търговците започват да търгуват с Коледа и да продават все по-скъпи и ненужни вещи. Най-известният човек, който раздавал подаръци – Дядо Коледа, започнал да се появява в различни реклами, а всички магазини започвали да лансират стоката си все по-рано през годината.

През годините се появяват много противници на комерсиализацията на Коледа. Те смятат, че тази търговия с Коледа разрушава духа на празника – и смисълът от размяната на подаръци е напълно опорочен. Вече не жестът е важен, а все по-скъпите предмети.

Дядо Коледа, когото познаваме днес от рекламите, е преминал през многобройни трансформации през вековете. Веселият закръглен старец започва като Свети Николай Мириклийски – реално съществувал византийски монах от 4-ти век, който раздавал торби с пари на бедните.

Свети Никола се появява в САЩ в началото на ХІХ-ти век.

През 1890 година децата вече можели да се срещат с живи Дядо Коледовци в универсалните магазини. През 30-те лицето на Дядо Коледа грее от рекламите на Кока-Кола. Голямата световно известна компания  бетонира образа на усмихнат, червенобузест, белокос, белобрад, закръглен и добродушен старец

В днешни дни Дядо Коледа преминава през нова трансформация. Притеснени от това, че неговото затлъстяване оставя погрешно впечатление, някои компании разполагат образа на по-слаб и добре изглеждащ Дядо Коледа върху коледните си картички.

В крайна сметка най-важното от Коледа не е размяната на подаръци. В наше време повечето хора живеят далеч от близките си и дните по Коледа е малкото време в което можем да прекараме заедно.

 

Ваня Балева

Ваня Балева следи новините от Пловдив, Асеновград и региона

Подобни статии

Top