Студенти от Техническия университет симулират авиокатастрофи

Студенти от Техническия университет симулират авиокатастрофи

Студентите от специалността “Авиационна техника и технологии” задължително и многократно отработват на упражнения авиокатастрофи и анализират причините за тях, казва доц. д-р Димо Зафиров от Пловдивския филиал на Техническия университет. За симулацията се използват специални софтуерни програми, които създават обстановка, близка до реалността.

„Разбира се ние симулираме онези самолетни катастрофи, за които вече има пълна информация“, обяснява доц. Зафиров. Сегашните авиокатастрофи ще бъдат “качени” на студентските компютри едва след няколко години, прогнозира той.

„Като инженери ние знаем, че няма идеален самолет, но това не пречи да опитваме да го проектираме“, коментира доц. Зафиров. По думите му понятието “човешка грешка” при авиокатастрофите най-често се свързва с пилотите, но хората, които проектират самолети и хората, които ги поддържат, също грешат, обяснява преподавателят по авиостроене. Един класически пример на проектантска грешка е т.нар. “умората на материала”, заради която има катастрофи на доста самолети.

Бъдещите авиостроители научават още от студентската скамейка, че трябва да залагат на изпитани решения и принципи, като например минимум двойно подсигуряване на най-важните механизми и уреди на самолета. „Това, че един инженер има диплома, все още е само начало. В производството и поддръжката на самолетите има високи фирмени стандарти, на които завършващите при нас ще продължават да се учат“, обяснява доц. Димо Зафиров. По думите му едва тогава те ще имат право да произвеждат или обслужват определен тип самолет.

Самолетостроителите, които завършват в Пловдивския филиал на Техническия университет, са обучени още как да елиминират грешки при производството и летенето. Все по-често те залагат на автоматизация на управлението на самолета, както и на многостепенен контрол при производството и поддръжката на самолетите.

„Роботизацията на самолетите е перспективата, над която работим и в момента“, обяснява доц. Зафиров. Той е убеден, че през следващите 10 години аероботите ще започнат да изместват летците и обучава студентите си и на принципите на аероботиката.

Доц. Зафиров коментира и въпроса за липсата на парашути и катапулти за пилотите и пътниците в гражданската авиация. По думите му основната причина е в това, че катапултите биха оскъпили безкрайно много всеки полет. „Да не говорим, че за катапултиране се изискват тренировки, а и претоварването на организма при изстрелване с катапулт е опасно за всеки обикновен човек. Да, във военната авация има катапулти, които могат да спасят пилота. Логиката е, че по време на война пилотите са най-ценния капитал на авиацията. Така че всяка армия си пази първо пилотите и едва след това – самолетите. Колкото за парашутите – при катастрофа на граждански самолет за тях няма време, те просто ще бъдат безполезни”, допълни преподавателят.

Снимка: capital.bg

DC News

Сайт за новините от Пловдив, Асеновград и региона - събитията от деня в реално време.

Подобни статии

Top