Хеликар 1 за първи път ще полети в небето над Пловдив (СНИМКИ И ВИДЕО)

Летяща-кола изобрети пловдивчанин

Случвало ли ви се е, докато се намирате в центъра в поредното задръстване с автомобила си, да ви обхване силното желание да полетите? Изобретенията на инж. Иван Кръстев от Пловдив доказват, че това вече е напълно възможно.

Хеликар 1 – или кола-хеликоптер е най-новото творение на пловдивския инженер. Летящата кола е четириместна, снабдена е със системи за сигурност, пести енергия и не вреди на околната среда.

Иван Кръстев практикува професията инженер-механик повече от 37 години. Завършил е Висшият политехнически институт в Минск, след това дълго време е преподавал инженерни дисциплини в няколко полувисши университета.

В момента пловдивчанинът се е отдал основно на своите иновативни разработки. От 2009 година насам той скицира и разработва идеите си и споделя, че след Хеликар 1, вече има готови планове за Хеликар 2 и 3.

Идеята за летящата кола се заражда в съзнанието на Иван Кръстев преди доста години и с постоянство и силно желание постепенно се осъществява. Всеки ден попадаме в натоварения трафик на движение и няма как в даден момент да не пожелаем да полетим. След 5 години ще започнат да се търсят и пътища по въздуха, тъй като вече е пренаситено с автомобили, смята инженерът.

По света вече има няколко модела на летящи автомобили. Първият, разбира се, е американски – Терафугия, и именно той е амбицирал пловдивчанинът да създаде свой модел, който да е с по-добри параметри. Най-съществената разлика между българския и американския летящ автомобил е, че чуждият няма никаква екологична разработка.

Идеята на Иван Кръстев още от самото начало е да се разработват хибридни варианти, които да използват двигатели с вътрешно горене заедно с електрически двигатели, които в процеса на летене да сменят действията си. По този начин се получава икономия на енергия и екологичен ефект.

Летящият автомобил, разработен от инж. Кръстев, е хибрид с хеликоптер. Първоначалната му идея обаче била автомобилът да е в съчетание със самолет, тъй като самолетите по принцип са по-икономични във въздуха. Но предимството на хеликоптера е, че той не изисква писти и специални места за кацане. Може да излети от най-малкото свободно място, с което разполага, както и да се приземи на същото малко пространство. От тази гледна точка хеликоптерът е значително по-удобен и интересен.

Като човек, силно привързан към семейството си, Иван Кръстев е разработил летящата кола като четириместно превозно средство. Това обаче изисква по-мощни двигатели и по-големи размери, което от своя страна е свързано с теглото. Всеки знае, че по-леките конструкции летят доста по-лесно във въздуха и затова инж. Кръстев залага големи надежди на все по-популярния материал за изработка на подобни модели графен. Това е вид въглерод, до момента се използва само едната му разновидност – тази на карбона.

Графенът представлява плоскост от въглеродни атоми, като най-интересното е, че дебелината на един слой е равна на дебелината на един атом. Предимствата на графена е, че той е около 200 пъти по-здрав от стоманата. Освен това топло и електропроводимостта е около 10 пъти по-големи от тази на златото.

Според Иван Кръстев с навлизането на графена ще настъпи истинска технологична революция. Самолетите и летящите автомобили ще бъдат много леки и изключително здрави.

Задвижването на Хеликар 1 се извършва от задните колела, във всяко от което има по един вграден електродвигател. Скоростта не е висока, тъй като е предназначен за движение на къси разстояния – типично градски автомобил, а не състезателна кола.

Двигателите, които са предвидени, са общо 8 – долни, които са електрически, които работят съвместно с горните, които са с вътрешно горене. Това е сложна система, чрез която се пести енергия и се намаляват вредните емисии. Скоростта е и по-ниска поради липсата на крила, които са характерни само за самолетите.

Изобретението е регистрирано в сайтове, които гарантират неприкосновеност на интелектуалната собственост. Патентоването засега е на заден план, тъй като е свързано с много време и пари. Цели шест години са нужни, за да се патентова даден модел. Това според инж. Кръстев е грешна практика, тъй като спъва развитието на новите идеи и приложението им.

Интересът от патентните бюра в различните страни по света към българското изобретение обаче е огромен. Освен това пловдивчанинът е пълен с идеи не спира да скицира и изобретява нови технологични чудеса.

 

 

 

 

 

Петя Терзийска

Петя Терзийска следи новините от Пловдив, Асеновград и региона

Подобни статии

Top