ЦИК: Билбордовете на кандидат-кметовете все още са реклама (СНИМКИ)

11758806_10204142594796109_2082381240_n

Всички агитационни материали в полза на кандидат-кметове се водят като реклама, докато не бъде издаден указ от президента за насрочване на местните избори. Това заявиха членове на Централната избирателна комисия в Пловдив. От общината обаче издадоха заповед, да бъдат премахнати билбордовете на Дани Каназирева и Съюз за Пловдив с мотива, че това е предизборна агитация извън посочения от Закона за изборите 30-дневен срок.

Според заповедите, издадени от общината, за премахване на предизборните билбордове и плакати, те трябва да бъдат отстранени в тридневен срок. Този срок изтича утре, съобщи за DCNEWS главният секретар Ангелина Топчиева. По думите й общината има законово основание да издаде заповедите.

Общинска администрация Пловдив е предприела необходимите действия поставени агитационни материали, извън правилата, уредени в Изборния кодекс, да бъдат отстранени. Имаме издадени заповеди за това, че предизборни агитационни материали са поставени извън срока, който Изборния кодекс казва, а именно, че предизборната кампания се открива 30 дни преди изборния ден. Считаме, че в града има поставени такива послания, които са свързани с предстоящия вот през октомври и сме счели, че те трябва да бъдат премахнати, коментира Топчиева.

Общината е дала писмени указания на Дани Каназирева и Съюз за Пловдив, в чиято полза са билбордовете да ги отстранят, тъй като иначе това ще бъде направено от администрацията. Ако има недоволни, те могат да обжалват по съдебен ред, категорична бе Топчиева.

Съвсем друго бе обаче мнението на представителите на Централната избирателна комисия, които днес бяха в Пловдив.

Когато става въпрос за агитация, е необходимо да бъдат обявени избори. Тогава действат правилата на изборния кодекс. Всички други агитационни материали, които бихте видели в момента, те не са предмет на Изборния кодекс. След като бъдат обявени изборите,  в Изборния кодекс е записано в какви срокове започва агитацията, кога приключва и кои са изискванията.

Тогава има изисквания и за някои задължителни елементи – какъв процент от материала да заема това, че купуването и продаването на гласове е забранено. Тогава вече е агитация.  Иначе сега всичко останало е просто една предизборна борба, тя е извън рамките на Изборния кодекс, обясни Емануил Христов, член на ЦИК.

Според Христов общините обаче имат други инструменти за санкциониране на кандидатите – като например, че агитационните им материали замърсяват околната среда или са разлепени на нерегламентирани места. Именно по този начин е санкциониран кандидатът на Патриотичен фронт Славчо Атанасов. Според администрацията неговите плакати, агитиращи за срещата, на която официално бе издигната кандидатурата му за кмет, са разлепени на нерегламентирани за целта места. Заповедта за премахването им е издадена от общинския инспекторат и също има тридневен срок за изпълнение.

 

Даниела Добрева

Даниела Добрева следи новините от Пловдив, Асеновград и региона

Подобни статии

Top