Георги Стаменов: Искаме да изградим европейска среда в центъра на Пловдив

Георги Стаменов е кмет на пловдивския район „Централен“ вече втори мандат. В първата година от мандата му, въпреки сложната пандемична обстановка, в района бе постигнато много – завършени бяха някои проекти, стартирани бяха и нови.  В интервю за DCNEWS кметът припомни какво се случи през тази година и набеляза новите проекти и приоритетите, по които ще работи през втората година от втория си мандат.

– Г-н Стаменов, стартира изграждането на пореден паркинг в район „Централен“, обособен в участъка между бул. „Цар Борис III Обединител“ и улиците „Богомил“ и „Цар Асен“. Обитателите на блоковете на бул. „Копривщица“ и ул. „Прогрес“ вече паркират  колите си на четирите паркинга, изградени с общински средства от район „Централен“. Смятате ли, че по този начин изпълнявате още едно обещание, поето към жителите на района?

– Разбира се. Още в края на 2018 г. с мен се свързаха живущите в района с молба, при възможност, това междублоково пространство да бъде реновирано. Истината е, че над 50 години там, освен експлоатация, друго не се е случило. За съжаление в последните години от зелена площ, то се е превърнало в кално пространство, в което всички живущи се опитват да паркират автомобилите си и беше във вид, който лично на мен не ми допадаше. През изминалата година направихме проект за благоустрояване на тази зона и се започна с търсенето на средства. През тази година с Бюджет 2020 бяха осигурени средства по бюджета на район „Централен“ и към днешна дата в това междублоково пространство се работи. До няколко дни то трябва да бъде завършено. Там изградихме нова отводнителна инсталация, предвидена е корекция на всички бордюри, нови асфалтови настилки, ново осветление, тъй като липсваше. При възможност в края на тази или началото на следващата година, ще бъдат реновирани и тротоарите и в следващите 20-30 до 50 години живеещите там ще могат само да го ползват, а мястото придобива така желания европейски вид.

– Паркингът обособен ли е или живущите ще паркират на самите улици?

– Обособено пространство е, като съумяхме дърветата да не бъдат засегнати. Около тях бяха изградени вази, които с времето ще бъдат засипани с хумус и озеленени.  Самите живущи също са изключително дейни и дори на едно местенце са засадили цветя. Това ми дава надежда, че в бъдеще време зелените площи, които остават в проекта, ще бъдат прекрасно поддържани от живущите, а не от „Градини и паркове“. Защото, ако всеки един от нас поне по малко не помага и не се грижи за пространството наоколо, то никога няма да изглежда в перфектен вид. Там ще паркират около 30 автомобила. Паркингът ще е безплатен и свободен за използване от живущите, а който иска платено паркомясто, ще може да си заяви пред администрацията.

– На улица „4-ти януари“  ще бъде изграден многоетажен паркинг. Става въпрос за един изключително съвременен и модерен паркинг със системи за пожарна безопасности и вентилация.  Ще допринесе ли изграждането му за решаване на проблема с паркирането в центъра на града?

– Казусът с ул. „4-ти януари“ стои от много години. Това бе казус с една сграда, която вече я няма, но пораждаше много проблеми – множество жалби от директорите на училищата, които са в района, че децата ходят в тези сгради и има риск да се ударят; самонастанени лица – клошари и какви ли още не; имаше и пожар. Затова тази година предприехме действия сградата на бившия ТЕЛК, да бъде премахната и целият терен да се ползва за нормално паркиране, което е от голяма необходимост по тази улица. Реализирахме възможност там да се паркират поне 120-140 автомобила, в момента паркингът е пълен на целия си капацитет.

– Това е пространството, където трябва да се изгради многоетажен паркинг…

– Да. Когато започнем да строим многоетажния паркинг, там за известно време няма да може да се паркира. Затова и настилката не е трайна, а макадамова, за да не се изразходват публични средства, които след една-две години трябва да бъдат похабени. В момента се работи по проекта за многоетажен паркинг, все още нямаме количествено-стойностна сметка за него. Когато се внесе проект за одобрение, тогава ще имаме количествено-стойностна сметка и ще се даде възможност за търсене на финансиране и изграждане на многоетажния паркинг. Запълняемостта на сегашния паркинг в момента – тя е над 95%, ясно показва, че в тази зона има изключително голяма нужда от едно такова съоръжение. С него бихме решили много проблеми в центъра – за паркиране на жителите на „Капана“, на тези, които живеят в Стария град, достъпността до работните места и възможност за паркиране на работещите в района адвокатски кантори, нотариуси, бизнеса, който е в района, преподавателите от двете училища. Места може да се отредят също за съда и полицията, с което ще има реални постъпки за решаване на регламентирано паркиране и съхраняване на зелените площи и на тротоарните настилки, върху които на този етап на някои места се паркира.

– Какво ще се случи с междублоковото пространство и пешеходното пространство до сградата на Съдебната палата, което се ползва и за паркинг?

– Зоната около съда беше ремонтирана през изминалата година. Това беше първата стъпка от едно интегрирано решение за целия квартал. Както знаете съдът е със специфичен, защитен статут по закон и има зони около него, които трябва да бъдат с контрол на достъп. Тази отсечка затова бе изградена с подсилена настилка, за да може автомобилите на съда спокойно да преминават и паркират, без да има проблем със самата настилка.

Успяхме да съгласуваме проект за двустранно паркиране по ул. „Хан Кубрат“, по която действа Синя зона, но има възможност за паркиране само отдясно. След съгласуването на този проект ще може да се паркира и отляво, и отдясно, ще има двустранно паркиране и по ул. „Йоаким Груев“ – от „Хан Кубрат“ до бул. „Марица-юг“. Преди седмица разлепихме уведомителни писма за тази зона – междублоковото пространство до съда. Помолихме живущите, а и посетителите (защото голяма част от колите не са на живеещите в блока) да изтеглят своите автомобили и да ги паркират на паркинга на ул. „Четвърти януари“. Следващата стъпка е с помощта на ОП „Паркиране и репатриране“ да бъдат издадени талони на всички живущи в блока на аптека „Марица“, за да може те да паркират безплатно на ул. „Хан Кубрат“, ул. „Висла“ и ул. „Йоаким Груев“. Ако броят автомобили на живущите е по-голям от един автомобил, имаме възможност да осигурим места на паркинга на „Четвърти януари“ и бул. „Марица-юг“, като те са на разстояние не повече от 200 м.

Това ще даде възможност тази зелена площ наистина да бъде реновирана. В разговори сме със съда, както с Районния, така и с Апелативния, съдиите са събрали средства и са закупени пейки и кошчета, които ще бъдат дарение към Община Пловдив, за да бъде цялата тази зона благоустроена. В тази инициатива по възстановяване и благоустрояване на зелените площи се включи и Адвокатска колегия – Пловдив, с които също сме разговаряли да закупят шадраван, който да бъде монтиран там и наистина това пространство да стане един спокоен зелен оазис и да има спокоен кът за отдих на по-възрастните. Политиката, която вече пет години налагамев района е за ясно регламентиране и отделяне на местата за паркиране от зелените площи.

– Представихте, заедно с кмета Здравко Димитров, идеите за реновиране на подлеза на Чифте баня. Какво ще се прави там?

– Подлезът на Чифте баня е основен подлез в Пловдив, на булевардите „Цар Борис III Обединител“ и „6-ти септември“. Изключително е натоварен от гледна точка на преминаване на пешеходци. Изграждането му е започнало през 1969 г., през 1971 г. е пуснат в експлоатация. Оттогава досега освен експлоатация и елементарна поддръжка, като хигиенизиране, нищо друго не се е случвало в него. В годините е отдаван на концесия, тя беше прекратена. В него има много графити, които бяха опит да се освежи по някакъв начин – вместо да има непристойни надписи, да има определен друг вид творчество, тъй като творците в тази област уважават труда на колегите си и не рисуват върху техните творби.

1 2

Подобни статии

Top