Кога и как може да върнем подаръците от празниците?

Експертът съветва, прочетете внимателно

„Връщането или замяната на закупен от физически магазин подарък е въпрос на добра воля на търговеца, а не на законодателното положение. Затова нашият съвет към хората е: преди покупка да проверят дали конкретният обект или верига предоставят въпросното право. Нека този ангажимент и условията за изпълнението му да са писмено изразени – на касовата бележка, в търговската зала, като политика на фирмата.“ Съветът е на Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите в ефира на ТВ+.

По думите му все повече български търговци прилагат тази добра практика, като обикновено става дума за право на замяна в рамките на месец от датата на покупката. „Трябва да реагираме максимално бързо – след Коледа, след Нова година, за да заменим подаръка“, обърна внимание експертът. Практиката показва, че най-често потребителите искат замяна на артикула с друг от същия вид заради неточен размер или неподходящ цвят и по-рядко прибягват до съвършено различна стока, подчерта той.

„Когато подаръкът е закупен онлайн, по закон имаме право 14 дни, в които можем да го върнем на търговеца и да се получат парите обратно. Обикновено разноските за пощенските разходи са за сметка на потребителя, тъй като той е получил точно това, което е поръчано, но все пак иска да се откаже от него“, обясни Арсенов. Той уточни, че определени стоки и услуги са изключени от правото на отказ и даде примери с хотелските настанявания, билетите за транспорт или концерт с конкретни дати и часове. „Стоки, които са свързани с хигиената или такива, които бързо се развалят – например, един букет рози няма как да го върнем или храна, ако е закупена.“ Същото важи и за всичко изработено по индивидуална поръчка.

Независимо дали подаръкът е от електронен или от физически магазин, финансовият документ трябва да се пази, тъй като той удостоверява от кого и кога е направена покупката. „Този, който подарява подаръка, трябва да знае, че следва да пази касовата бележка така, както когато купува за себе си. Може да не я дава с подаръка, но е важно да я пази, за да бъде предоставена в случай, че се стигне до желание на замяна. Ще се разбере каква е цената, но идеята е да имаме повече права. Когато се заменя, ние може да изберем по-скъпа стока. Тогава трябва да знаем цената, за да сме наясно колко ще доплатим, за да не се окажем измамени“, посочи още той.

Ако стоката е дефектна или не отговаря на описанието, може да се претендира съответно за поправка, замяна или разваляне на договора. „Особеността при установен дефект е, че потребителят няма да има право директно да иска връщане на парите обратно. Преди това ще може да претендира за ремонт или замяна с нова. Едва ако това не бъде или не е възможно да бъде осъществено, или търговецът откаже да го направи, потребителят може да си поиска парите обратно.“

Подобни статии

Top