Мутафчийски: С или без извънредно положение, затегнатите мерки ще останат

Свалянето на извънредното положение било политическо решение, вървим към нов пик на заболяването

Не препоръчваме никакво разхлабване на мерките за спазване на социална дистанция! Това заяви шефът на Националния оперативен щаб ген.-майор д-р Венцислав Мутафчийски на днешния брифинг на щаба в Министерски съвет. Отговорът му бе на въпрос как ще коментира казаното от премиера, че се обмисля как извънредното положение да отпадне преди 13 май.

„Ние даваме обективна информация на премиера, той взема решение. Има ли предпоставки за отпадане на извънредното положение на 13 май, е политическо решение и ние не коментираме такива решения“, категоричен беше Мутафчийски.

„Следвайки математическите модели, България преживя един пик, след който имаше снижаване в началото на април. Сега България се катери към втори пик. Факт е, че достигнахме стойности, които не бяха достигани“, посочи генералът.

Той обяви, че от кметовете зависи кога ще бъдат отворени парковете, след като днес се проведе учението за налагане на режим в тях в столицата.

На въпрос как ще се отрази разхлабването на мерките, Мутафчийски посочи, че трябва да има разбиране в обществото дали може да се плати такава цена. „Решаващото е консенсусът“, каза ген. Мутафчийски. И допълни: „Светът не може да спре и не трябва да спира, вероятно ще се наложи да живеем с този вирус дълго време. Има тенденция, с която трябва да свикнем. Загубиха работа хората, които са в обслужващата сфера, моловете и ресторантьорството, а не и в промишлената сфера. Оказа се, че много големи групи от хора могат да се заразят там. И това ще бъде бъдещето“.

Два варианта за отваряне на училищата

На въпрос, как ще се отрази отварянето на училищата той обяви, че в момента се коментират две стратегии, като се отчита, че всяка такава мярка ще усложни епидемиологичната обстановка.

Единият вариант е пускане на малките ученици на училище и децата в детските градини, за да се освободи грижата на родителите и да се възобнови производствения процес.

Вторият модел е пускането на по-големите ученици, тъй като на тях им предстоят по-важни изпити, от което се определя по-нататъшното им образование и кандидат-студентски кампании, както и завършването на висше образование. При по-големите ученици се отчита също, че при тях може да се разчита на по-осъзнато поведение – ползване на лични предпазни средства и дезинфектанти, спазване на физическа дистанция. В този случай ще се препоръча двусменен режим  на обучение и снижаване на броя на учениците в класните стаи. Това би довело също до усложняване на епидемиологичната обстановка.

1 2

Подобни статии

Top