Финансовата рамка ще е в размер на над 630 милиона лева
Редовна сесия на Общинския съвет в Пловдив ще се проведе днес. Преди седмица общинското ръководство съобщи на нарочна пресконференция, че общината тази година ще разполага с рекорден бюджет, ако той бъде гласуван от съветниците.
Финансовата рамка ще е в размер на над 630 милиона лева. След приемането на държавния бюджет, както и този на Пловдив, може да има още промени в проектобюджета, който се очаква да бъде одобрен днес.
Най-голямата сума е предвидена за образование – 227 милиона 390 хиляди лева. Предвидени са капиталови разходи за 159 милиона лева, като с тях се предвижда да бъдат завършени всички започнати проекти. Единственият нов инфраструктурен обект тази година ще е ремонтът на Рогошко шосе.
10 милиона лева са заложени за строителството на стадионите „Локомотив“ и „Христо Ботев“ – по 5 милиона за всеки стадион. Днес ще се гласува и дали те да бъдат отдадени под наем за една година на футболните клубове.
Общинските съветници ще решават също дали да разширят обхвата на платеното паркиране с още няколко улици. Те са в районите „Централен“ и „Западен“. Сред тях е и продължението на бул. „Свобода“ в участъка от МОЛ Пловдив до УМБАЛ „Св. Георги“. Ще бъде регламентирано и принудителното вдигане с паяк на автомобилите на хора с увреждания, които стоят повече от 3 часа на безплатните места в Синя зона.
Междувременно тази сутрин от Демократична България изпратиха до медиите своя позиция за финансовата рамка на Пловдив.
Ето какво се казва в нея:
Групата съветници от ДБ в ОбС на Пловдив няма да подкрепи предложения от кмета Здравко Димитров и екипа му бюджет на общината 2023 г. Финансовата рамка ще бъде гласувана на днешната сесия на местния парламент. Според Владимир Славенски, Веселина Александрова, Добромира Костова и Веселка Христамян, разчетите на администрацията правят пловдивчани заложници на едно отиващо си управление.
„Изводите, които прозират ясно зад уж „тежките“ финансови разчети на екипа на Здравко Димитров всъщност значат само и единствено това – „отиваме си, след нас потоп“. Така предложените цифри по нищо не се различават от миналогодишния бюджет на Пловдив – много пари и никакви реформаторски политики“, категорични са от групата на ДБ.
Въпреки, че миналата година бе приет Планът за интегрирано развитие на Община Пловдив и изготвен индикативен списък за проекти с предимство, в тазгодишния бюджет не е заложено стартиране на нито един от тях, а това е ярко признание, че общината не може да се справи и с реализацията на досегашните обекти, още повече в година на избори, посочат съветниците от ДБ.
По думите им, в Бюджет 2023 не е отразен и огромният риск от индексация по вече започнати проекти и община Пловдив ще бъде поставена в изключително затруднена финансова ситуация, ако изпълнителите поискат допълнителни суми.
Подробният прочит на финансовата рамка показва още, че приходите леко се увеличават, но не поради по-добра събираемост, а поради по-високите такси.
В капиталовата програма има точки, като например придобиването на зала “Строител”, които могат да бъдат прехвърлени за велоалеи, нови паркове или отчуждаване на терени, изброяват още от ДБ Пловдив.
Минусите не свършват дотук – не стига, че досегашните проекти се управляват лошо и вкараха Пловдив в транспортна катастрофа, Общината няма намерение да промени този факт. Дори напротив, започват се проекти без осигурено финансиране, макар и несвързани с пътища и транспорт. Тази порочна практика трябва да спре, защото да се работи по проекти без пълно финансиране и да се правят обществени поръчки без налични суми, е основната черта на това управление на Пловдив, от което губещи сме всички, ясни са Владимир Славенски, Веселина Александрова, Добромира Костова и Веселка Христамян.
От години от ДБ настояват за децентрализация, така нужна за решаване на ежедневните проблеми на гражданите. В Бюджет 2023 това отново не е приоритет на местната управа, посочват те и дават пример с предвидените по 1 млн. лв. за районните кметства, които са крайно недостатъчни за подобряването на качеството на живот на хората.
В най-важния финансов документ на Пловдив липсват и задължителните намерения за оптимизиране на администрацията и осигуряване на качеството на работата на общинските предприятия.
Големият проблем на Пловдив – транспорта, явно и тази година няма да намери разрешение. Като имитация на дейност определят съветниците от ДБ новото общинско предприятие „Екобус“, което се очаква да стартира същинска работа едва през 2025 година. И припомнят, че в същото време, с поредната обявена обществена поръчка се прави заявка за надграждане на билетната система в градския транспорт, за чийто обаче досегашен провал обаче никой не понесе отговорност – нито от предишната, нито от настоящата администрация, въпреки обещанията, оказали се само поредният предизборен трик.
„Още от същото“ – без революционни промени в начина, по-който се движеше общината през изминалите три години. Това е бюджетът на отиващата си администрация на Здравко Димитров – без мисъл за догодина, поради лошото управление на проектите в Пловдив, с липса на ключови инвестиции в екология, транспорт и култура, с оставащ фокус върху стадионите, водните проекти, еко програмите за подмяна на отоплителни уреди и инфраструктурните обекти“, категорични са от ДБ Пловдив.
Съветниците предупреждават, че с така предложения бюджет Община Пловдив ще бъде в критично положение точно около местните избори в края на октомври тази година.
„Това е бюджет на тежкото наследство не само на кмет и компания, но и на 12-годишното управление на ГЕРБ в Пловдив“, завършват групата съветници от ДБ Пловдив.