ОДМВР-Пловдив и филиалът на ТУ-София с партньорство за сигурността на пътя - DC news

ОДМВР-Пловдив и филиалът на ТУ-София с партньорство за сигурността на пътя

В пловдивския филиал на ТУ откриха лаборатория „Интелигентни транспортни системи“, създадоха най-ефективната система за измерване на автомобилния трафик

Заместник-директорът на областната дирекция на МВР комисар Васил Костадинов, началникът на отдел „Охранителна полиция” комисар Костадин Костов, началникът на сектор „Пътна полиция” гл. инспектор Йордан Милушев и началникът на група „Видеонаблюдение” старши инспектор Стойчо Пенков бяха сред официалните гости на днешното откриване на лаборатория „Интелигентни транспортни системи” във Втори учебен корпус на филиала на Тeхнически университет – София в Пловдив. Лабораторията е реализирана като част от дейностите на висшето учебно заведение по проект „Център за компетентност „Интелигентни мехатронни, еко- и енергоспестяващи системи и технологии”, финансиран от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейските структури и инвестиционни фондове.

С новоизградената лаборатория и цялостната реализация на проекта се поставя начало на ползотворно сътрудничество и партньорство на филиала на ТУ-София и полицията, която ще има възможност да използва в максимална степен данните от сложната система за  интелигентен контрол на трафика, позиционирана на пасарелка пред втори корпус на бул. „Санкт Петербург“ 63.

Осем научни работници от лабораторията „Интелигентни транспортни системи“ към Техническия университет – филиал Пловдив създадоха най-ефективната българска система за измерване на параметрите на автомобилния трафик. Тя обработва и прави сравнителен анализ на получените данни от различни сензорни системи с цел да създаде оптимални решения в реално време. Всъщност пасарелката отвън изглежда като голяма метална рамка с екрани над шестте платна на булеварда, по който минават по около 4000 автомобила дневно в двете посоки /данни от 9 юни 2022 г./, с неимоверно количество датчици на нея и в асфалта.

В реално време, чрез нейните сензори и камери, могат да се снемат различни  параметри – брой на превозните средства, габарити, тегло, скорост на движение, а също и регистрационните им номера и външен вид. Индуктивни сензори в асфалта измерват натоварването на осите на цялото превозно средство, а метеорологична станция отчита температурата, влажността, скоростта и посоката на вятъра, дебелината на водния филм върху пътната настилка, точката на замръзване, валежите и  видимостта. На базата на агрометеорологическата информация и евентуални рискове може да се извади предупреждаващо съобщение върху големите екрани на пасарелката. Цялата информация се натрупва в голяма база от данни в сървърно помещение в университета, а от там може да бъде предоставена по законоустановения начин на полицията или общинския център за управление на трафика за генериране на оптимални решения.

От досега събраната информация чрез системите за интелигентен контрол на движението се вижда, че сензорите и камерите са засекли и заснели твърде много претоварени моторни превозни средства. „Оттук минават тировете към и от митницата и по наши наблюдения 2/3 от тях са претоварени. Което подсказва, че проблемите с пътищата не са само от качеството на работа на строителите, но и от претоварените камиони. Нашата система предизвика интереса на екипа за видеонаблюдение на полицията. Тя ще служи и на Агенцията за пътна инфраструктура.“ – заключи проф. Гриша Спасов.

По данни, предоставени на откриването от комисар Васил Костадинов – заместник-директор на ОД МВР в Пловдив, през 14-те изходни артерии на града само през месец май са преминали 2 452 527 моторни превозни средства.

На официалната церемония присъстваха още двамата заместник-областни управители на Пловдивска област, заместник кметът по транспорт на Община Пловдив, заместник кметът на район „Тракия“, ръководството на пловдивския филиал на ТУ-София, представители на акдемичната общност и изпълнителите на проекта.

Подобни статии

Top