Пламен Панов: Стартираме кампания за популяризиране на Пловдив на вътрешния туристически пазар

Зам.-кметът по култура и туризъм Пламен Панов е на този пост от началото на този управленски мандат. Преди това той бе и.д. началник отдел „Европейски програми и проекти“ в Министерство на културата, където по-рано е работил като главен експерт. От 2016 до 2018 г. работи като главен експерт „Бизнес развитие и международно сътрудничество“ в отдел „Развитие и международно сътрудничество“ в Община Пловдив, където отговаря за подготовката, разработването и представянето на общинските проекти за финансиране по национални и оперативни програми, програми на Общността, на международни организации и финансовите институции. В длъжностната му характеристика влизат и международните отношения на Община Пловдив с външни организации, партньори и побратимени градове, както и за връзката с потенциални нови инвеститори. Работата си в Община Пловдив стартира като младши експерт и анализатор в ОП „Европейски политики и сътрудничество“. 

Висшето си образование със степен магистър по европеистика завършва в престижния King’s College London. Бакалавър е по международни отношения. Говори перфектен английски и гръцки език.  Участвал е в стотици срещи с посланици, президенти, монарси, ръководители на официални делегации, европейски институции и други официални лица. Бил е част от презентационния екип, който представи кандидатурата на Пловдив за Европейска столица на културата пред европейското жури и подпомогна класирането на града на финала на състезанието.

– Г-н Панов, каква е равносметката Ви за изминалата 2020 година?

– Годината беше белязана от една безпрецедентна пандемия, каквато е пандемията от коронавирус и това до голяма степен се отрази на нашата работа, особено за сектор „Култура“, който беше един от най-засегнатите. Въпреки това смея да кажа, че община Пловдив направи всичко възможно, така че в рамките на тази пандемия да спаси сектора и да продължи да го развива в рамките на тази обстановка. Пловдив продължава да бъде един от градовете-лидери, които инвестират в културно съдържание, защото една от целите ни беше в рамките на пандемията да запазим културния календар на града, тъй като той сам по себе си съдържа една базисна функция – да подкрепя сектора и да гарантира финансиране за културните оператори в града. Така че ние инвестирахме през различните ни инструменти близо 3,5 милиона лева, които от една страна допринесоха за това културният живот в града да продължи бъде динамичен, въпреки пандемията, а от друга да подкрепи сектора в много трудните моменти. Като община взехме и навременни антикризисни мерки, които дадоха своето отражение. Бяхме първи в България, които реално опростихме наемите на всички културни оператори, които в настоящия момент обитават общински имоти, общински сгради. Това са близо 20 организации, които, в рамките на извънредното положение, не плащаха наем, за да могат да насочат своите усилия и средства в това, да творят за в бъдеще и да продължават да се развиват. Тази мярка от една страна ги запази от гледна точка на това, че в техните сгради, те не развиват само администрация,  а развиват и културни събития. Такъв пример е „Арт Войс Център“.

Също така, с помощта на фондация „Пловдив 2019“ и отдел „Култура“, направихме Антикризисен фонд за подкрепа на пловдивски творци, който е в размер на 100 000 лв. и продължава да действа в момента. Първоначалната идея беше да просъществува до месец ноември миналата година, но предвид факта, че и в момента се намираме отново в локдаун и отново културните събития са ограничени, освен оперите и театрите, с решение на Управителния съвет на фондацията, фондът беше удължен да действа до април 2021 г. Към момента от него са се възползвали 15 творци, но се надяваме, че и повече ще се възползват от тази много добра възможност.

– Вие встъпихте в длъжност още, докато градът под тепетата бе Европейска столица на културата. Какво е наследството за Пловдив от тази инициатива?

– Най-важното е, че летвата беше вдигната много високо. Не само през годината на титлата – 2019-та, но и преди това, докато градът се готвеше да поеме щафетата като Европейска столица на културата. И в тази връзка беше изключително деликатно, особено в рамките на пандемията, ние да продължим да имаме много динамичен културен календар. По наши данни, на база социологическото проучване, което Фондацията проведе, три пъти е нараснал броят на пловдивчани, които посещават културни събития покрай инициативата ЕСК, а също и броят на посетителите, които идват специално, за да посетят културно събитие. Така че Пловдив е лидер, благодарение на Европейската столица на културата, дейността на Община Пловдив, фондация „Пловдив 2019“ и е лидер в събитийния туризъм. Хората са свикнали да знаят, че Пловдив се отличава от другите градове, освен с културно наследство, също и с много богат културен календар. Затова беше много важно през 2021 г., те да не усещат драстична разлика като брой събития, като наситеност на културното съдържание, което беше през 2020-та, когато сравнявахме пък с 2019-та.

– За съжаление  туристическият поток намаля заради локдауните и пандемията. Би ли могло той да бъде възстановен след края на локдауна?

– Да, Световната здравна организация казва, че може би едва през 2022-ра или дори 2023-та година нивата, що се отнася до посещения и реализирани нощувки в държавите, ще се върнат към нивата, които бяха през 2019-та година. Януари и февруари 2020 бяха дори по-силни от тези през същите два месеца на 2019 година. Така че инерцията, която имахме от инициативата „Европейска столица на културата“, беше много висока и наистина коронавирусът ни удари сериозно в това отношение, но въпреки всичко ние планираме през 2021-та година да организираме голяма мащабна маркетингова кампания, с която да популяризираме града що се отнася до вътрешния туризъм, тъй като той е това, което ще допринесе да има добавена стойност вътре в града. Така че това е една от мерките, които ние трябва да реализираме през тази година.

– В тази връзка, какво се случва с фондация „Пловдив 2019“, след като съставът й беше редуциран и какво предстои занапред? Предвижда ли се и закриването й?

– Аз съм председател на Управителния съвет (УС) на фондацията. Общинският съвет ми гласува доверието аз да ръководя фондация „Пловдив 2019“, заедно с останалата част от УС. Смея да кажа, че през 2020-та година фондацията допринесе за това Пловдив да влезе на два пъти в европейския спектър и европейските новини. Няма как да не съм щастлив, че Кризисният фонд за подкрепа на независимите артисти, който беше учреден чрез наградата на фондация „Мелина Меркури“, влезе в доклада на еврокомисаря Мария Габриел  като добра практика и навременни действия, които градовете взимат по отношение на кризата, що се отнася до културния сектор. Преди месец само фондацията подготви апликационната форма, с която творческият квартал Капана беше определен като добра практика що се отнася до запазване на културното наследство в рамките на целия ЕС. Така че това са две неща, които фондацията много успешно успя да затвърди през 2020 година.

1 2

Подобни статии

Top