Веселина Карапеева: Не е нужно да получиш награда, за да си удовлетворен от работата си

STEM център ще отвори врати до 15 септември в Математическата гимназия

Веселина Карапеева е директор на Математическата гимназия „Акад. Кирил Попов“ в Пловдив. Тя е на този пост от декември 2018 г., след като спечели конкурс. Карапеева 16 години е преподавала информатика и информационни технологии в  гимназията, а е дна година е била експерт по професионално образование в РУО-Пловдив. 

– Г-жо Карапеева,  приключи кампанията за прием на ученици след 4 и 7 клас. Разкажете ни как премина  като цяло самата кампания?

– Кампанията премина стандартно. Ние нямаме проблем със запълване на местата, както за двете паралелки в 5-ти клас, така и за осемте паралелки в 8-ми клас. От тях две са „Системно програмиране“, една – „Компютърна графика“ и пет са с профил математически, с интензивно изучаване на чужд език. В четири от тези паралелки се изучава английски език, а в една – немски език. Тази година сме особено удовлетворени, тъй като децата, които приехме, са с доста по-висок минимален бал от предишни години, а и в сравнение с минималния бал на другите училища в Пловдив.

– Какъв е най-ниският бал?

– Най-ниският бал на първо класиране беше 438, а на второ падна малко. При нас на трето класиране участват деца, които идват от други области. Тази година имахме две приети деца на трето класиране – момчет с бал 410 и момиче  – с бал 370, който също е доста висок.

– В коя специалност балът беше най-висок?

– В „Компютърна графика“ и „Системно програмиране“. Там се съсредоточават учениците с най-висок бал. Те са и по-приложно ориентирани.

– Продължава ли  тенденцията децата да се интересуват от компютърни науки?

– През последните години се забелязва тенденция, че децата, кандидатстващи в тези две паралелки – „Компютърна графика“ и „Системно програмиране“, вече са много по-осъзнати за това, какво искат да правят в бъдеще, отколкото в предходните години. Може би, защото навлизането на информационните технологии и въобще потребността от IT-специалисти и разнообразието от технологии, които те могат да изучават и прилагат после, вече са по-популярни и достъпни.

Но има и деца, които искат да учат математика и те се насочват към математическия профил с английски или немски език. От нашите ученици, които са били от пети до седми клас при нас (те не ползват преференция при кандидатстването), по-голяма част държат да се занимават с математика по-интензивно, отколкото да се развиват в професионално направление. Може би причината е, че по новите учебни планове в 11-ти и 12-ти клас, независимо, че са в определен профил, задължителният им профилиращ предмет е математика или информатика, и могат да избират допълнително още до два профилиращи предмета. Така че те изравняват часовете по информатика с професионалните паралелки, но при тях расте и броят на часовете по математика.

– Колко  абитуриенти изпратихте пролетта и колко деца приехте сега?

– 212 абитуриенти завършиха успешно при нас в осем паралелки, сега приемаме отново също толкова деца.

– Водите ли статистика къде продължават образованието си децата, завършили Вашето училище?

– Нашите ученици на 100% продължават да следват висше образование. През последните години тенденцията е повечето да остават в България. Може би и коронакризата да оказва влияние, но има и такива деца, които преди COVID-ситуацията се завърнаха от чужбина като собственици на свои фирми или като съдружници, управители или мениджъри на чуждестранни филиали. Водим такава статистика, даже доскоро я водехме официално по предишната наредба за самооценка на професионалните гимназии. След като тази наредба отпадна, сега я водим неофициално.

Поддържаме контакти с бившите ни ученици, всички се реализират в сферата, в която желаят.

Няма такива, които да запишат да следват висше образование, защото трябва да го учат. В 11-ти клас те вече са осъзнати какво искат да постигнат и не спират да опитват, докато не го постигнат. Най-трудно е в сферата на медицината. Ако наш възпитаник е решил, че ще следва медицина и не е приет през първата година, започва да работи и продължава подготовката, а на следващата нещата се случват. Повечето продължават в IT-сектора, архитектура и строителство, икономика и медицина.

– Какъв процент тази година са приети у нас и в чужбина?

– Имаме частична информация все още, защото много от децата заради ситуацията с COVID се чудят дали да заминат, записани са, но не знаят дали да продължат в чужбина. По-голямата част от тях трябва да заминат до средата на август. Имаме приети наши възпитаници в Англия, Холандия, Германия, но процентът е много по-малък от предходни години. Миналата и тази година децата се насочват към българските университети.

– И тази година Математическата гимназия е с отлични резултати от матурите и Националното външно оценяване и в 7 и за 10 клас. Доволна ли сте от нивото на подготовка на учениците?

– Ние сме доволни, че работим с тези деца и сме изключително удовлетворени от техните постижения, защото резултатите, които те показаха при Националното външно оценяване за 7 и 10 клас и държавните зрелостни изпити в 12-ти клас, ни дават оценка и на работата ни като специалисти и учители. Т.е. не само ръководството, всички учители сме удовлетворени от представянето на децата, защото се забелязва, че въпреки онлайн обучението, което беше задължително в последните година и два-три месеца, ние успяхме да се справим със ситуацията. По никакъв начин това не е попречило на учебния процес и усвояването на знанията и уменията, които са задължителни, а и не само – надграждаме. Факт е и големият брой отличия и медали, които нашите възпитаници са завоювали на международни и национални олимпиади през тази година.

– Ваш ученик – 15- годишният Радостин Чолаков, стана популярен като създаде изкуствен интелект, който оценява чувствата в речта, а система от кодове намира правописните и пунктуационните грешки. Как се стигна до тези негови постижения?

– Това дете си е уникално. Не мога да кажа, че ние сме го открили, по-скоро той ни откри, защото идва от смолянското селце Барутин. Ради, по стечение на обстоятелствата, е започнал от много малък да се занимава с математика, програмиране и информационни технологии. Така че той дойде при нас вече научен, с големи постижения. Има и Google-награда още в 6-ти клас. Изключително се радваме, че той е при нас, защото продължава да се развива в тази насока и наше задължение е не само деца като Ради, а всички, да ги поощряваме и те да се чувстват удовлетворени от това, че могат да го направят и, че са подкрепени от нас. Това, което зависи от нас – от ръководството и учителите, ние го правим и ги подкрепяме непрекъснато, дори ги поощрявам самите те да дават идеи, как биха молги по по-добър начин да се реализират. Подкрепяме ги и при участието им в състезания. Ние не определяме квоти за състезанията, които предстоят, нито правим подбор на децата, които да заминат. Има квоти само в националните състезания по информатика, които се определят от националната комисия. Иначе всички други състезания, в които децата искат да участват, го правят, без значение от броя на желаещите, а колегите пътуват с тях.

Подкрепяме ги с каквото можем.

Предоставили сме им материали, които искат да ползват. Цяло лято в момента има занимания по интереси, които се провеждат от ученици в училището и децата-състезатели водят тези занимания по интереси. И има голям интерес и посещения, особено от най-малките – 5-ти, 6-ти и 7-ми клас. Трябва ние, учителите, да направим всичко възможно децата да се чувстват добре и да усещат подкрепата ни, за да бъдат свободни да изразят мнението си. И когато те усетят тази подкрепа, правят чудеса.

Например Ради пожела да води школа на по-малките през учебната година, това се случи и интересът беше много голям. Той се справи чудесно с тази задача. Ние поощряваме големите да се почувстват като такива и да споделят опита си с по-малките. Защото едно е да застане пред децата учителят, друго е да застане състезателят, който знае и е изпитал всичко, за да достигне до високото ниво. И самите деца го гледат по друг начин. Такъв е примерът и с Демира Недева, която по математика тази година донесе международен медал, Атанас Бунтов с лингвистиката, Виктория Христова с информатиката, Габриела Чавгова с информационните технологии. И тези деца, когато застанат пред останалите ученици, те ги гледат с по-голямо любопитство, защото им разказват повече неща от практиката, отколкото учителят, който ги подготвя за състезание.

1 2

Подобни статии

Top