Засилва се ръстът на туристи във винарските изби в страната

Над 250 са винарските изби в страната

Засилва се ръстът на туристи във винарските изби в страната през последните години. Това стана ясно по време на конференция за винения туризъм, предшестваща откриването на XI-то издание на Дефиле на младото вино, което продължава до утре в Пловдив.

Над 250 са винарските изби в страната. Те са разположени в различни красиви местности с богато културно-историческо наследство. Българските вина, особено тези от местни сортове, са с изключителни качества и се предпочитат от любителите на Дионисиевата напитка.

Нарастват последователите на винения туризъм, който се осъществява с дегустации на вино, продукти от грозде, характерни и уникални за определена дестинация, както и посещение на изби, запознаване с технологичния процес на производството на вино и др.

В страната са обособени няколко дестинации, които се свързват с определени сортове вина. Сред тях са Долината на Места, която е характерна с Рубин от Неврокопско, Източна Тракия с Памид, Розовата долина с Карловски Мискет, Старите столици с Осмарски пелин, Западна Тракия с Мавруд от Асеновград, Златия с Гъмза, Долината на Струма с Мелник 55, а дестинацията Мизия с Каберне Совиньон, като се отглеждат също Сира, Гъмза и Мерло.

Един от най-посещаваните региони, в които се развива винен туризъм е Тракийският. От началото на годината Пловдивска област са посетили 529 хиляди български и чуждестранни гости, които са регистрирани в хотели с 10 и повече места.

Лидер в развитието на винен туризъм е Италия, където той се заражда през 1993 година.

„45 млн. хектолитра вино са произведени през миналата година на Апенините, където лозята се простират върху 8 милиона декара“, посочи заместник-ректорът на УХТ – Пловдив проф. д-р инж. Йорданка Алексиева, която е и заместник-председател на Съвета по туризъм в Пловдив. Тя уточни, че Италия е на първо място сред европейските производители на вино. В нея са обособени 20 винени района.

Стартиралият преди 26 години винен туризъм на Апенините вече формира 2,5 милиарда евро годишен оборот. Тя уточни, че оттогава 73% от общините организират един или повече проекти за популяризиране или подобряване на туристическото предлагане на вино.

Повече от 430 общини не прилагат туристически данък. 86% от посетителите на италиански изби са винени ентусиасти, които пътуват на 200 км от дома си. Половината от тях през уикенда, а 14 на сто пренощуват в района, където се произвежда виното. Винените туристи генерират близо 27 % от продажбите на вино в Италия.

„У нас отглеждаме 350 признати местни сорта, като 30 от тях са позиционирани в Сицилия. Всяка година произвеждаме 6 милиона хектолитра вина. Терените, на които са отглеждани нашите лозя са вулканични, глинести и варовикови и носят уникалните качества на нашите вина“, посочи от своя страна президентът на Бългериън Феър сървис Джузепе Акардо, който повече от 15 години организира зоната „Вкусове от Италия“ в рамките на международната специализирана изложба „Винария“.

„Горда съм, че голяма част от технолозите и аниматорите на винарски изби, както и специалистите, които работят в туристическия бранш са възпитаници на Университета по хранителни технологии. Те познават новите тенденции във винения туризъм и това е огромно удовлетворение за нас – преподавателите“, коментира проф. инж. д-р Йорданка Алексиева. Според нея фестивалът „Дефиле на младото вино“ и огромният интерес на български и чуждестранни туристи е доказателство за качеството на вината и храните, които се предлагат в заведенията в Пловдив

Top