Днес е Бабинден

babinden

Бабинден поставя края на поредицата празници, свързани с Рождество Христово. По традиция той се празнува веднага след Богоявление и Ивановден. С въвеждането на Григорианския календар през 1916 г., тези три празника обаче се изместват с 13 дни напред и вместо на 19, 20 и 21 януари, се честват на 6,7 и 8 януари. Българската православна църква приема тази промяна едва през 1968 г. и така се стига до отбелязването на Бабинден на две различни дати – на 8 януари (след Ивановден по църковния календар) и на 21 януари.

Бабинден е един от големите народни женски празници, посветен на „бабите“ – жените, които помагат при раждане, и на младите булки и невести, които са раждали. Обредността през този ден е подчинена главно на желанието да се засвидетелстват почит и уважение към възрастните жени, които са „бабували“ на родилките.

Бабата става рано и посещава домовете на децата, които е изродила през годината, а понякога и къпала до 40-ия ден – дотогава според българските вярвания не се знае дали детето принадлежи на този или на онзи свят. В къщите бабата идва с червен и бял конец, които завързва на децата, както и вълна, от която прави брада на момчетата и коса на момичетата, символизиращо пожеланието и да остареят и побелеят.

След като посети всички деца, на които е помогнала да се родят, бабата се прибира и се подготвя да посрещне родилите през годината майки, които идват „да й полеят“. Поливат й да се измие, даряват я с пешкир и сапун, като в кърпите винаги има завързана пара. Носят също погача, сирене, някаква гозба, вино или ракия. Сядат заедно на трапезата и се гощават. Развеселени от алкохола жените стават да играят хора, като си пеят, а бабата, с една лопатка, на която има жива жар и стрит цвят от различни билки, ги прекажда.

Бабин ден е чисто женски празник и мъжете се крият вкъщи. Само на този ден в миналото на жените се разрешавало да пият в кръчмата. Те закарват бабата на река, езеро или кладенец, където се извършва обредното къпане. Песните, които се пеят са с еротични мотиви. На празника не се допускат мъже. Ако по пътя невестите срещнат мъж, свалят калпака му и искат откуп. При водата окъпват бабата и я връщат на ръце в дома.

Вечерта на селския мегдан всички се залавят на общо хоро, с което празничният ден завършва.

Снимка: lechitel.net

DC News

Сайт за новините от Пловдив, Асеновград и региона - събитията от деня в реално време.

Подобни статии

Top